Sök

Information vid kris - lättläst

Det är viktigt att veta vad du ska göra
om något allvarligt händer.

På den här sidan kan du läsa
om olika sätt att få information
vid kriser.

Vilket sätt som används beror på
hur allvarlig krisen är:

  • VMA - Viktigt meddeladen till allmänheten
  • Myndighetsmeddelande

Vad är VMA?

VMA betyder Viktigt meddelande till allmänheten.

VMA används för att snabbt
informera människor om
allvarliga händelser
som kan hota liv,
hälsa, egendom eller miljö.

VMA används också vid
varningar om krigsfara
eller luftangrepp.

Hur fungerar VMA?

Ljudsignal (Hesa Fredrik):

Ljudsignal som hörs utomhus.

När du hör signalen ska du:

  • Gå inomhus.
  • Lyssna på information i P4 Gotland.

Var kan jag höra VMA?

Du kan höra signalen i:

  • Visby
  • Slite
  • Fårösund
  • Vid alla brandstationer.

Varning i radio:

P4 Gotland sänder information
om vad som har hänt.

Varning i tv:

När VMA används rullar texten
"Viktigt Meddelande till Allmänheten"
längst upp på tv-skärmen.

Sms:

Sms kan skickas till personer
som befinner sig
i det drabbade området.

Myndighetsmeddelande

Ett myndighetsmeddelande Används för
att varna människor om något har hänt
som inte är akut.

Hur sänds myndighetsmeddelanden?

Myndighetsmeddelanden sänds
lokalt i radio P4 Gotland.

SMS vid myndighetsmeddelande

SMS får bara skickas
till de som registrerat
sitt mobilnummer
på en viss adress.

Bra appar att ha i telefonen

Krisinformation.se har samlat
några appar som kan
vara bra att ha i telefonen
så du är beredd om något händer

Mer lättläst information om kriser
finns på krisinformation.se

Kontakta oss

Region Gotland

Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00

Sidinformation

Senast uppdaterad:
12 december 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Öppettider idag:  07.00 – 17.00